Jak vyplnit výkaz příjmů DPP

Dne 1.8. Česká správa sociálního zabezpečení zveřejnila nový formulář „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“, který musí vyplňovat všichni zaměstnavatelé dohodářů na DPP, bez ohledu na to zda za ně odvádí či neodvádí pojištění.

V červenci měli všichni zaměstnavatelé osob s dohodou o provedení práce povinnost se přihlásit na sociálku jako zaměstnavatelé (viz článek Od léta čekají zaměstnavatele u DPP změny). Nyní je třeba přihlásit a každý měsíc pak pravidelně vykazovat všechny zaměstnance na DPP. K měsíčnímu hlášení je nutné využít formulář s názvem „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě DPP„, zkráceně VPDPP.

Nejpozději do 20. 8. 2024 je třeba u ČSSZ přihlásit všechny zaměstnance zaměstnané na základě DPP, kteří splňují 2 podmínky:

  • jejich DPP je platná v červenci,
  • nebyli doposud na ČSSZ přihlášeni.

Zaměstnanci na DPP mohou být přihlašováni standardně jako zaměstnanci na klasický pracovní poměr prostřednictvím formuláře „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“, nicméně jednodušší bude jejich přihlašování prostřednictvím nového formuláře.

Zaměstnavatelé budou každý měsíc elektronicky hlásit jmenovitý seznam všech zaměstnanců na DPP (pojištěné i nepojištěné) a výši jejich příjmu. Hlášení se zasílá do 20. dne následujícího měsíce, poprvé za měsíc červenec v termínu od 1. do 20. 8. 2024. Na co lze výkaz VPDPP využít:

  • přihláška zaměstnance na DPP (nástup)
  • měsíční hlášení příjmů z dohod
  • odhláška zaměstnance (skončení)

Není třeba posílat 3 samostatné výkazy, vše lze udělat najednou prostřednictvím formuláře e-Podání VPDPP!

Příklad: Trenér s DPP na soustředění od 10. do 17.7. bude přihlášen a zároveň rovnou odhlášen v měsíčním e-podání VPDPP zaslaném na ČSSZ v termínu od 1. do 20.8. spolu s informací o částce, kterou si vydělal.

obrazek1

Jak formulář vyplnit

Formulář VPDPP je k dispozici na webových stránkách České správy sociálního zabezpečení, buď jej můžete vyplnit přímo online, případně vygenerovat z personálního softwaru. V Úvodní části vyplníte pracoviště ÚSSZ podle toho, jaké vám bylo spolu s variabilním symbolem přiděleno (v některých případech nemusí být přidělené pracoviště sociálky totožné s tím, které jste uváděli při registraci zaměstnavatele).

Pokud dosud nemáte variabilní symbol přidělený, nemůžete výkaz odeslat.

Období je vždy předcházející měsíc, tj. poprvé za 07/2024. Název zaměstnavatele uvádějte celý tak, jak je zapsán ve veřejném rejstříku.  IČO uvádějte včetně úvodních nul a nezapomeňte na variabilní symbol (10místné číslo přidělené sociálkou).

snimek-obrazovky-2024-08-01-112033

V části B uvedete osobní údaje zaměstnance – aktuálně platné příjmení a křestní jméno v nezkrácené podobě podle dokladů zaměstnance. U občanů ČR pak stačí ze zbývajících polí vyplnit rodné číslo, státní občanství a kód zdravotní pojišťovny. U cizinců musíte doplnit i ostatní údaje (v případě, že cizí státní příslušník nemá při oznámení o nástupu dosud přiděleno rodné číslo ani evidenční číslo pojištěnce (EČP), tento údaj nevyplňujte – neuvádějte ani identifikační číslo VZP).

snimek-obrazovky-2024-08-01-113335

Dále je potřeba zvolit jednu z pěti akcí formuláře. Pokud jste nástup zaměstnance nehlásili samostatně přes formulář ONZ (viz začátek článku), budete vždy u prvního hlášení zaměstnance uvádět akci 2: „Nástup na DPP s výkazem příjmů“. Následující měsíce použijete akci 1: „Výkaz příjmů DPP“ a za měsíc, kdy zaměstnanec skončil, vyberete akci 3: „Skončení DPP s výkazem příjmů.“

V případě, kdy zaměstnanec po skončení DPP uzavře další dohodu o provedení práce u téhož zaměstnavatele tak, že obě DPP na sebe bezprostředně navazují, nástup/skončení se v tomto případě nehlásí, protože druhá dohoda je považována za navazující.

Pokud nastane případ, že dohoda skončila ve stejném měsíci jako začala, zůstáváte u akce 2: „Nástup na DPP s výkazem příjmů“, ale kromě data nástupu do zaměstnání uvedete i datum skončení.

Akci 4: „Oprava DPP“ využijete v případě dříve chybně nahlášených údajů (můžete opravit datum nástupu do zaměstnání, datum skončení, kód DPP, částky zúčtované zaměstnavatelem zaměstnanci, příjmení, jména i místa narození).

V případě, kdy v průběhu trvání zaměstnání došlo u zaměstnance ke změně identifikačních údajů, je nutné k jejich oznámení do 8 dnů využít tiskopis „Oznámení o nástupu do zaměstnání“ (ONZ) s typem akce „Změna“.

Akce 5: „Storno DPP“ slouží ke smazání odeslaného záznamu, který v minulosti byl přihlášen do evidence ČSSZ, ačkoliv vůbec přihlášen být neměl.

snimek-obrazovky-2024-08-01-115456

Datem nástupu do zaměstnání se rozumí den, v němž zaměstnanec začal pro zaměstnavatele vykonávat práci (fakticky vstoupil do zaměstnání), nikoli datum uzavření dohody nebo datum počátku platnosti dohody. Nemusí to být tedy datum z letošního roku! Zároveň ale nesmí být starší než datum vzniku zaměstnavatele, které jste uvedli při registraci na ČSSZ.

Datum skončení zaměstnání se předem nevyplňuje, uvedete ho až tehdy, když zaměstnání skutečně skončí. K ukončení zaměstnání může dojít různými způsoby, např. uplynutím doby, na kterou byla dohoda o provedení práce sjednána, dohodou obou stran, výpovědí – zde se tedy jedná o den, kdy skončil právní vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Pokud na DPP bezprostředně navazuje další dohoda (tzn. vztah stejného druhu), zaměstnance neodhlašujete (nadále používáte pouze akci 1: Výkaz příjmů DPP).

Kód DPP odpovídá pořadí dohod daného zaměstnance: T – první dohoda u zaměstnavatele, U – druhá, V – třetí atd. (jedná se o souběžně platné dohody – může se jednat např. o zaměstnance, který má DPP na trénování a zároveň DPP na administrativní činnost nebo organizaci nějaké sportovní akce).

Do kolonky „Příjmy zúčtované zaměstnavatelem zaměstnanci“ uvedete částku, kterou si dotyčný vydělal za hlášený měsíc (bez ohledu na to, zda byla již vyplacena či nikoli). V případě, že jste za daný měsíc zaměstnanci nezúčtovali žádné příjmy, ale jeho dohoda platí nadále, uvedete do zúčtovaných příjmů nulu.

snimek-obrazovky-2024-08-01-120201

Na konci sekce B můžete pomocí zeleného tlačítka přidat dalšího zaměstnance.

Nezapomeňte, že každá dohoda se vyplňuje samostatně! Pokud máte zaměstnance, která má uzavřeny 2 DPP, musíte ho ve výkazu uvést dvakrát – jednou s kódem T a podruhé U.

Na konci stránky si můžete rozpracovaný formulář uložit pro pozdější dokončení a odeslání. Po vyplnění všech údajů zvolíte zelené tlačítko „Zkontrolovat formulář a přejít k odeslání“.

snimek-obrazovky-2024-08-01-121325

Pokud máte ve formuláři formální chybu, kontrola vás nepustí k odeslání a zčervenají vám chybně vyplněná nebo nevyplněná (ale povinná) pole. Úspěšně vyplněný a zkontrolovaný formulář můžete odeslat buď přímo ze stránky ČSSZ přes zelené tlačítko „Odeslat přes datovou schránku“. Druhou možností – např. pokud nemáte k dispozici přihlašovací údaje do datové schránky – je zvolení tlačítka „Uložit data“, kdy si stáhnete a uložíte soubor XML. Ten pak připojíte ke standardně připravené datové zprávě jako přílohu. Formulář nabízí také možnost vytisknout PDF soubor, který slouží ovšem pouze pro vaše interní potřeby, na sociálku je třeba formulář zaslat v datovém formátu XML.

snimek-obrazovky-2024-08-01-121618

Ing. Pavla Šrůtová

Copyright PTU 2000-2016, všechna práva vyhrazena. Created by Designeo Creative s.r.o.