IS ČUS
Databáze tělovýchovných jednot (TJ), sportovních klubů (SK) a svazů, které jsou sdruženy v České unii sportu, doplněná o údaje o sportovních zařízeních, která TJ a SK provozují.
Rada hlavního města Prahy schválila dne 7.10.2024 Program podpory sportu a tělovýchovy v hlavním městě Praze pro rok 2025 (dále jen vyhlášení). Na rozdíl od minulých let je v něm vícero zásadních změn a je třeba jim věnovat pozornost.
Text článku je koncipován tak, aby u jednotlivých opatření byly okomentovány všechny významné změny týkající se tohoto opatření, a to průřezově celým textem vyhlášení. Může se tedy stát, že některé texty u jednotlivých opatření budou stejné či podobné.
Lhůta pro podání žádostí je podobná jako v loňském roce – žádosti se budou podávat od 13.11.2024 do 29.11.2024 v grantovém portálu HMP.
O dotaci ve všech opatřeních mohou žádat výhradně právnické osoby, které právní formu spolek, nadace a nadační fond a ústav. Nově se za způsobilého žadatele nepovažuje obecně prospěšná společnost.
Nově nelze podávat žádost v tištěné podobě, pouze elektronicky, a to v následujících dvou krocích:
Předpokládaný objem prostředků na rok 2025 včetně přepokládaného rozdělení mezi jednotlivá opatření je ve vyhlášení uveden následovně:
Skutečnost 2023 | Skutečnost 2024 | Předpoklad 2025 | |
Opatření I. | 162,0 | 180,0 | 208,9 |
Opatření II. | 72,0 | 109,2 | 85,7 |
Opatření III. | 150,0 | 125,6 | 140,0 |
Opatření IV. | 40,0 | 32,0 | 26,1 |
Opatření V. | 2,0 | 2,0 | – |
Opatření IV. | 2,0 | 2,5 | 3,0 |
Opatření VII. | 5,0 | 3,4 | – |
Celkem | 433 | 454,7 | 463,7 |
V tabulce je uveden vývoj objemu prostředků v milionech Kč rozdělovaných v rámci vyhlášení sportovních dotací v Praze za poslední tři roky.
Kromě formálních úprav v definici účelu byly provedeny významné změny ve způsobilých nákladech, zejména se jedná o snížení povinného použití dotace na odměny trenérům. Nově musí realizátor v tomto opatření použít min. 50 % dotace na odměny trenérů (v loňském roce to bylo 75 %). Kromě toho byla také zvýšena hranice pro nákup materiálového vybavení pro sportovní činnost na 80.000 Kč za každé jednotlivé vybavení (v loňském roce to bylo 60.000 Kč). Do částky 80.000 Kč je nákup sportovního vybavení považován za neinvestiční náklad.
Z nové definice způsobilého žadatele vyplývá, že každý realizátor musí mít alespoň 20 členů ve věku 6-18 let registrovaných v daném sportovním svazu, účastnících se pravidelně sportovních soutěží a platících pravidelně členské příspěvky. Podmínka min. 60 osob celkově registrovaných u žadatele již v novém vyhlášení není uvedena.
V případě realizátorů je vyžadováno splnění stejných podmínek jako u žadatele – tzn. právní forma, splnění povinností ve vztahu k veřejnému rejstříku a další podmínky uvedené v části E. ve vyhlášení. Nově tedy realizátorem nemůže být obecně prospěšná společnost.
Zásadní změna se týká kritérií pro hodnocení žádostí. Nově se provozní body vypočítávají za každého realizátora (klub). Celková alokace se pak rozdělí v poměru dosažených provozních bodů jednotlivých realizátorů (klubů) a tím se zjistí návrh dotace pro realizátora. Návrh dotace pro žadatele (svaz) je tedy součtem návrhů dotací za jednotlivé realizátory. Z uvedeného vyplývá, že žadatel (svaz) nemůže nijak ovlivnit návrh dotace pro realizátory. Přílohou žádosti tedy již nebude dříve požadovaný dokument „Rozdělení dotace mezi realizátory projektu“, ve kterém žadatel deklaroval způsob rozdělení dotace mezi jednotlivé realizátory.
Ostatní povinnosti žadatele a realizátora zůstávají stejné. Svaz jako žadatel je odpovědný za údaje v žádosti (i za realizátory), stejně tak je odpovědný za vyúčtování poskytnuté dotace (nejen za sebe, ale i za realizátory).
Z úpravy definice způsobilého žadatele vyplývá, že žadatel (kromě splnění dalších podmínek) musí evidovat minimálně 20 členů ve věku 6-18 let, kteří jsou registrováni ve sportovní svazu, účastní se pravidelně soutěží a pravidelně platí členské příspěvky.
Žadatel musí doložit zajištění finanční spoluúčasti vždy, bez ohledu na výši spoluúčasti (v loňském roce musel dokládat finanční spoluúčast jen v případě, že spoluúčast byla vyšší než 2,5 mil. Kč). Z dikce textu vyplývá, že výše uvedené lze doložit 3 způsoby, přičemž všechny se vážou k účelu dotace (rozhodnutí dotace z veřejného rozpočtu, jistotní účet s deklarovaným účelem nebo smlouva o účelové bankovním úvěru). Žádný ze způsobů nehovoří o zajištění spoluúčasti ve formě doložení zůstatku na běžném bankovním účtu.
Nově může každý žadatel podat maximálně jeden projekt (v minulém roce to byly 2 projekty).
Stejně jako u opatření II. i v tomto opatření vyplývá z úpravy definice způsobilého žadatele, že žadatel (kromě splnění dalších podmínek) musí evidovat minimálně 20 členů ve věku 6-18 let, kteří jsou registrováni ve sportovní svazu, účastní se pravidelně soutěží a pravidelně platí členské příspěvky.
Z účelu v rámci tohoto opatření byla vypuštěna specifikace některých sportovních zařízení (plaveckých bazénů s délkou min. 25 m a zimních stadionů). Nadále se tedy pracuje pouze s pojmem sportovní zařízení.
Ve vyhlášení na rok 2025 došlo k výraznému omezení způsobilých nákladů. Nově lze použít dotaci pouze na úhrady spotřeby energií, vodného a stočného a na služby spojené s opravami a údržbou sportovních zařízení. Proti předchozím rokům nelze (!) použít dotaci v tomto opatření na mzdy, na materiál pro opravy a údržbu a na vyjmenované provozní služby (odvoz odpadu, revizní služby, deratizace věci, úklidové práce, servis závlahového systému, montáž a demontáž přetlakové haly, čištění kanalizace).
Kromě úpravy definice účelu došlo k omezení způsobilých nákladů v oblasti technického a organizačního zabezpečení akce (bod b) – nově lze dotaci dle tohoto bodu použít pouze na zdravotní zajištění, zajištění bezpečnosti akce, nájem mobilních sportovních ploch či tribun včetně zajištění montáže a demontáže, nájem mobilního sociálního zařízení a nájem zařízení na měření výkonu. Oproti loňskému roku nelze (!) dotaci použít na nájem pódií (pokud nejsou sportovní plochou), úklidové práce, dopravu materiálu, ozvučení akce a obsluhu zařízení na měření výkonu. Ostatní body způsobilých nákladů zůstávají beze změny.
Byla snížena maximální výše dotace na jeden projekt na 1 mil. Kč (v loňském roce to byly 2 mil. Kč). Došlo k omezení počtu projektů na 1 žadatele – nově může žadatel v žádosti uvést maximálně 2 projekty (v loňském roce to byly max. 4 projekty/žadatele a současně maximálně 2 projekty na jedno sportovní odvětví).
Bylo zpřesněno, jakým způsobem má žadatel doložit počet platících diváků. To musí být provedeno výpisem ze sytému, ve kterém je počet diváků evidován (např. předprodej vstupenek). Bylo také upřesněno dokládání výsledkové listiny, která musí mít formu jmenovitého seznamu účastníků a názvu účastnických týmů (v loňském roce bylo možné doložit buď formou jmenovitého seznamu nebo názvů družstev – tedy žadatel si mohl vybrat). I když to přímo nevyplývá z textu týkajícího se příloh k žádosti, pravděpodobně se má na mysli kompletní výsledková listina všech účastníků. Lze to dovodit z textu o hodnocení žádosti, který pracuje s údajem o celkovém počtu účastníků.
Toto opatření bylo zrušeno.
Kromě formálních úprav v definici účelu jsou nejvýznamnější změny ve způsobilých nákladech, konkrétně došlo ke snížení povinného použití dotace na odměny trenérům. Nově musí realizátor použít u tohoto opatření min. 50 % dotace na odměny trenérů (v loňském roce to bylo 60 %). Byla také zvýšena hranice pro nákup materiálního vybavení pro sportovní činnost na 80.000 Kč za každé jednotlivé vybavení (v loňském roce to bylo 60.000 Kč). Do částky 80.000 Kč je nákup sportovního vybavení považován za neinvestiční náklad.
Toto opatření bylo zrušeno.
Kompletní vyhlášení Programu si můžete přečíst ZDE.
Odpovědi na nejčastější dotazy sestavil magistrát HMP ZDE.
Ing. Jaroslav Chvalný
Pražská tělovýchovná unie, z.s.
Hanusova 347/16
140 00 Praha 4
IČ: 00435228
Tel. +420 261 215 365
Email: info@ptupraha.cz