NSA zveřejnila dotační výzvu Můj klub 2025

NSA zveřejnila Výzvu MŮJ KLUB 2025, která je zaměřena na podporu sportovních klubů a tělovýchovných jednot věnujících se sportování mládeže. Výzva je určena jak pro soutěžní, tak i nesoutěžní sportovce a zahrnuje rovněž provoz a údržbu sportovišť. Žádosti se budou podávat od 20.12.2024 do 31.1.2025.

SOUHRN NOVINEK PRO ROK 2025

  • Snížení minimálního počtu sportovců z 20 na 15 (splňující jednu ze čtyř kategorií za klub).
  • Rozšíření podpory nesoutěžních sportovců i na věkovou kategorii 16 – 19 let, podmínkou jsou tréninky min. 2 x týdně.
  • Možnost vícenásobného zahrnutí soutěžícího sportovce do žádosti, pokud je v rámci jednoho TJ/SK zároveň ve více „oddílech“ různých sportů (max. 3x).
  • Údaje o sportovních soutěžích budou navazovat na již vložená data sportovních svazů do Rejstříku sportu (svazy podávají žádosti o dotaci dříve než kluby).
  • Náklady na zabezpečení údržby a provozu sportovních zařízení včetně spotřeby energií lze uplatnit maximálně do výše 50 % poskytnuté dotace.
  • Povinnost provádět úhrady všech nákladů výhradně bezhotovostně.
  • Není potřeba dokládat výpis z evidence skutečných majitelů.

NA CO JE MOŽNÉ DOTACI POUŽÍT?

Dotaci je možné využít již tradičně na následující oblasti podpory:

  • sportovní aktivity dětí a mládeže od 4 do 19 let (ročník narození 2021 až 2006),
  • zabezpečení sportovní, tělovýchovné a organizační funkce žadatele,
  • činnosti zahrnující provoz a údržbu sportovních zařízení (max. 50% dotace).

POZOR! Tentýž sportovec může být v rámci jednoho sportovního odvětví uplatněn maximálně u 1 žadatele. Přednost mají ty kluby, které uvádějí sportovce jako soutěžního, nicméně musí u nich zároveň také splňovat pravidelnou sportovní činnost (tj. nikoli jen závodit).

PRO KOHO JE DOTACE URČENA?

Oprávněným žadatelem jsou spolky nebo pobočné spolky, tedy regionální tělovýchovné nebo tělocvičné jednoty a sportovní kluby, které:

  • organizují pravidelnou sportovní činnost pro děti a mládež,
  • hlavnímu předmětu činnosti – sportu – se věnují min. 2 roky,
  • jsou bezúhonnou a bezdlužnou osobou,
  • nejsou v likvidaci, exekuci nebo v insolvenci,
  • ke dni podání žádosti evidují minimálně 15 sportovců splňujících kritéria výzvy,
  • vybírají členské příspěvky v min. výši 100 Kč/osoba/rok (nepočítá se úhrada za účast na tréninku),
  • v případě žadatele v oblasti provoz a údržba se musí jednat o provozovatele sportovního zařízení, nově není omezen okruh pronajímatelů.

Nově byla ve výzvě Můj klub 2025 snížena hranice pro minimální počet sportovců, který musí klub evidovat v Rejstříku sportu ke dni podání žádosti (z loňských 20 nově na 15), zůstává nutný předpoklad pravidelné sportovní činnosti, která musí být na základě předpokládaných tréninkových plánů alespoň 1x týdně po dobu min. 35 týdnů v roce.

JAK SPOČÍTAT MAXIMÁLNÍ VÝŠI DOTACE?

Výše dotace bude stanovena na základě rozsahu sportovní aktivity dětí a mládeže ve věku od 4 let (ročník narození 2021) do 19 let (ročník narození 2006), kteří vykonávají sportovní činnost alespoň od 1.10.2024:

KATEGORIE NESOUTĚŽNÍCH SPORTOVCŮ:

Kategorie 1.1: Sportovci ve věku 4 až 15 let (ročník narození 2021 až 2010) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 1 x týdně.

Kategorie 1.2: Sportovci ve věku 16 až 19 let (ročník narození 2009 až 2006) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 2 x týdně.

KATEGORIE SOUTĚŽNÍCH SPORTOVCŮ:

Kategorie 2.1: Sportovci ve věku 6 až 19 let (ročník narození 2019 až 2006) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 2 x týdně, kteří se zároveň účastnili alespoň 6 soutěžních dnů za období od 1.11.2023 do 31.10.2024.

Kategorie 2.2: Sportovci ve věku 11 až 16 let (ročník narození 2014 až 2009) s předpokládanou účastí na tréninkové jednotce minimálně 2 x týdně, kteří se zároveň účastnili alespoň 6 soutěžních dnů za období od 1.11.2023 do 31.10.2024.

U soutěžních kategorií zůstává nutnost shody se sportovními svazy, která se ale nově nebude ověřovat zpětně při vyhodnocování žádosti. Již při sestavování žádosti kluby uvidí, zda jsou jejich sportovci ve svazu evidováni za rozhodné období (od 1.11.2023 do 31.10.2024) jako soutěžní či nikoli. Z tohoto důvodu je také termín podávání žádostí posunutý do prosince tak, aby navazoval na poslední termín pro podávání svazových žádostí o dotace.

Doporučujeme již nyní dávat do souladu zápisy soutěžních sportovců klubů s příslušnými svazy. Kromě soutěží se musí v evidenci klubu i svazu shodovat sportovní odvětví (dříve pouze sport) a kluby musí mít se svazem „dokončené sdružení“ v Rejstříku sportu.

Do žádosti se propíší pouze sportovci, kteří prošli ověřením v Registru obyvatel (ať se jedná o cizince či občany ČR), vyjma cizinců mladších 15 let, kde se ověření nevyžaduje. Nově – pokud soutěžní sportovec v rámci klubu pravidelně sportuje a zároveň splnil podmínku min. 6 soutěží ve více sportovních odvětvích (v rámci různých sportovních svazů) – bude započítán do žádosti vícekrát (maximálně však 3x).

Výpočet výše dotace bude proveden podle následujícího vzorce:

  • A a B = Počet sportovců žadatele kategorie 1 * 1 100 Kč
  • C = Počet sportovců žadatele kategorie 2.1 * 4 000 Kč
  • D = Každému sportovci z kategorie 2.2 bude částka dle písmena C navýšena o 1 000 Kč.

Celková výše dotace = A+B+C+D

Bude-li po výpočtu všech dotací vyčerpána alokace výzvy, která je oproti loňsku navýšena na 1,75 mld. Kč, budou všechny vypočtené dotace sníženy stejným poměrem tak, aby alokace vystačila na vyplacení všech úspěšných žadatelů.

KDY A JAK SE ŽÁDOST PODÁVÁ?

Žádost je možné podávat v termínu od 12:00 hodin dne 20. prosince 2024 do 12:00 hodin dne 31. ledna 2025, a to výhradně na elektronickém formuláři, který je součástí Rejstříku sportu, a odeslat v rámci Jednotného dotačního portálu (JDP).

Ani v letošním roce se nesestavuje rozpočet, také se nemusí vyplňovat samostatné dokumenty čestného prohlášení o bezdlužnosti nebo o podílech v jiných osobách (ty budou součástí elektronického formuláře). Potvrzení o vedení bankovního účtu musí být oficiální dokument obsahující název a IČO žadatele (není možné použít výpis s ručně dopsaným IČ organizace). V rámci zjednodušení žádosti se také nemusí dokládat výpis z Evidence skutečných majitelů (NSA si ho zajistí sama).

Odesláním žádosti o poskytnutí dotace prostřednictvím JDP není žádost ještě podána. Vyplněný elektronický formulář je nutné vygenerovat ve formátu PDF (netisknout a nepodepisovat) a zaslat datovou zprávou do datové schránky poskytovatele. Přílohy se nově přikládají pouze v JDP a neposílají se datovou schránkou.

JINÝ ZPŮSOB PODÁNÍ NEŽ PROSTŘEDNICTVÍM DATOVÉ SCHRÁNKY NENÍ MOŽNÝ.

Důležité informace:

  • ID datové schránky (DS) poskytovatele je vnadiz2,
  • datová zpráva musí být označena číslem žádosti (MK25-XXXXX),
  • datová zpráva musí být podána z datové schránky žadatele nebo z datové schránky člena statutárního orgánu (případně zmocněnce),
  • žádost v PDF formátu nemusí obsahovat podpis,
  • žádost se zasílá bez příloh,
  • žádost o poskytnutí dotace je podána okamžikem doručení zprávy do DS poskytovatele.

JAKÉ NÁKLADY LZE Z DOTACE HRADIT?

Stejně jako v minulém roce patří mezi způsobilé níže uvedené náklady, které souvisí s oblastí podpory v rámci výzvy Můj klub (viz výše):

  • osobní náklady zaměstnanců (pouze trenérů a členů realizačního týmu sportovních aktivit dětí dle Výzvy) do maximální výše 60 tis. Kč na osobu a měsíc (bez příslušných zákonných odvodů) při plném pracovním úvazku. Tento limit platí pro výkon práce v pracovním poměru i na základě dohod konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ). U dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ) nesmí odměna zároveň překročit 400 Kč / hodinu,
  • trenérské služby, metodické služby, služby fyzioterapie, služby výživového poradenství, služby psychodiagnostiky a služby technického a servisního zabezpečení sportovních aktivit dětí dle Výzvy; jedná-li se o služby OSVČ, platí limit do maximální výše 60 tis. Kč na osobu a měsíc,
  • spotřební materiál a pohonné hmoty,
  • krátkodobý nájem a podnájem sportovních zařízení vč. vybavení,
  • standardní úrazové a cestovní pojištění, pojištění odpovědnosti za škodu, pojištění sportovních potřeb a sportovního materiálu,
  • cestovné, startovné a náklady na dopravu,
  • ubytování a stravování,
  • pořízení drobného hmotného majetku (DHM), jehož pořizovací cena za 1 ks DHM nebo 1 souboru věcí DHM je nižší/rovna 60 tis. Kč bez DPH,
  • pořízení drobného nehmotného majetku (DNHM) nebo 1 licence na užívání DNHM, jehož pořizovací cena je nižší/rovna 80 tis. Kč bez DPH,
  • zabezpečení údržby a provozování sportovních zařízení včetně pojistného a spotřeby energií související s provozem sportoviště maximálně do výše 50% poskytnuté dotace,
  • ostatní náklady prokazatelně související s oblastmi a s plněním účelu Výzvy nezmíněné výše, či níže v nezpůsobilých nákladech.

Novinkou je opětovné zavedení procentuálního omezení nákladů na provoz a údržbu sportovního zařízení (v roce 2024 nebyly náklady na provoz omezeny). Zároveň se zvýšil limit na osobní náklady trenérů a realizačního týmu (spolu s ním i limit na osobní služby) na 60 tis. Kč na osobu a měsíc.

Naopak mezi nezpůsobilé náklady, které nelze do vyúčtování dotací použít, patří zejména:

  • propagace a reklama (služby i materiál),
  • osobní náklady a osobní výkon služeb v souvislosti s provozem a údržbou,
  • dlouhodobé pronájmy sportoviště u žadatelů v oblasti provoz a údržba sportovních zařízení,
  • provoz webových stránek sportoviště,
  • poradenské a právní služby, zpracování studií nebo projektové práce nebo
  • náklady na dodávky a služby od osob, které jsou členy statutárního orgánu žadatele v případě, že neprokáže jejich účelnost, efektivnost a hospodárnost atd.

U všech nákladů (tj. nejen těch předvídatelných nebo pravidelných jako to bylo v loňském roce) je nově povinnost provádět úhrady výhradně bezhotovostně.

VYUŽITÍ IS ČUS PRO IMPORT DO REJSTŘÍKU SPORTU

Česká unie sportu již dříve vytvořila pro členské tělovýchovné jednoty a sportovní kluby, které využívají informační systém IS ČUS k evidenci členské základny, funkcionalitu – tlačítko „Export rejstřík“. Kluby si tak mohou jednoduše vyexportovat soubor s daty o sportovcích a trenérech bez nutnosti dalších úprav.

Před exportem je potřeba data o sportovcích a trenérech zkontrolovat a aktualizovat, zejména:

  • u každého oddílu doplnit sportovní odvětví (doposud byl uváděn pouze „sport“) – viz informace v článku ZDE
  • u každého nově zaevidovaného sportovce doplnit nepovinné pole „Sportovcem od“, a to v souladu s výzvou Můj klub 2025, kdy datum zápisu sportovce musí odpovídat skutečnému zahájení jeho sportovní činnosti. Toto datum lze doplnit jak v detailu osoby, tak v tabulce, pokud pro úpravy v IS ČUS využíváte funkce „Export“ a „Import“. Pokud datum „Sportovce od“ nebude vyplněno, systém při exportu pro rejstřík automaticky do tohoto pole doplní datum zápisu osoby do IS ČUS.

POZOR! V Žádosti lze uplatnit pouze ty sportovce, kteří vykonávají sportovní činnost alespoň od 1.10.2024, u kterých je zároveň předpoklad splnění podmínky pravidelné sportovní činnosti v roce 2025.

prihlaska_clena_is_cus

Žluté tlačítko „Export rejstřík“ naleznete po přihlášení do IS ČUS v sekci Členové či Oddíly, vždy na konci stránky v pravém rohu. Vygenerovaný export obsahuje již pouze osoby pro platný rejstříkový zápis – tedy sportovce a trenéry. Velikost členské základny v exportu tedy může být menší než je celkový počet členů v IS ČUS!

is-cus-export-rejstrik

Po stažení souboru (formát *.csv) do počítače je třeba jej otevřít v programu Excel, uložit a teprve poté nahrát do Rejstříku! V případě potíží můžete využít náš návod na manuální přenos dat mezi databází ČUS a Rejstříkem sportu.

PODKLADY

Pro více informací nebo pomoc prosím kontaktujte pracovníky PTU na tel. č. 261 215 365 nebo e-mailu info@ptupraha.cz.

Ing. Pavla Šrůtová

Copyright PTU 2000-2016, všechna práva vyhrazena. Created by Designeo Creative s.r.o.